יש בעשיית קוץ רבינו תם שלשה אפשרויות.
1. זוית חדה ואין בה ירידה כלל כלפי מטה [ציור 1] ולפי החתם סופר (שו"ת
יורה דעה סי' רסה) היא כשרה. כמובן שמוטב לתקנו – להוסיף עוקץ משהו יורד.
2. עוקץ הנעשה מכפיפת הראש [הגוף] של היו"ד. כלומר, אין העוקץ
ר"ת תג והוספה על גוף היו"ד, אלא מעצם כתיבת ראש היו"ד שמתחיל מצד
שמאל נמוך מעט ועולה בכפיפה מעט כלפי מעלה לעשות משיכת הגוף של היו"ד – ממילא
נשאר צדו השמאלי של היו"ד כפוף מעט כלפי מטה. זהו עוקצו של רבינו תם לשיטת
רוב הראשונים, ושו"ע אדמו"ר הזקן. [ציור 2]
3. תג והוספה ממש לראש היו"ד, הראש משוך ישר כמבואר באלפא
ביתא שבבית יוסף (ואין כפיפה לראש) ומוסיף קוץ בולט כלפי מטה מפני היו"ד. זהו קוצו
של ר"ת לפי הא"ב שבבית יוסף וקצת ראשונים. [ציור 3]
פרטים נוספים מבוארים בספר אותיות הרב עמודים קנח-קסב.
יפה,
השבמחקתודה!