נראה לי שההי"ן כאלו המצויינים בתמונה פסולים, כי הנקודה שבצד שמאל בה"א צריכה להיות נקודה או ירך, וכאן היא מושב ואין בה צורת נקודה או ירך כלל, ולא עוד אלא שחוסמת כמעט לגמרי את חלל הה"א שצריך להיות פתוח למטה כמבואר בגמרא מנחות כט, וכל זה הוא שינוי גדול בצורת האות.
וכבר כתבתי את זה באותיות הרב עמודים קט-י, ושכן משמעות המקדש מעט ס"ק יב.
ולא זכיתי עדיין שתקבע הלכה זו, ונוהגים הרבנים כאן להכשיר כל שאין הירך נוגע ממש לרגל ימין, וכל שיש הפרש דק כחוט השערה בלא נגיעה המה מכשירים.
הרב ויינר,
השבמחקהאם לדעתך לא ניתן לתקן אותם ההי"ם
בגלל שהפסול הוא עקב שינוי צורה גדול
או שמותר לתקן
בדומה למקרה של יו"ד בלי ראש
שבכתיבה מועטת אחרי שתינוק הכיר את האות
שאז מותר לתקן?
יוסף משה,
השבמחקשאלה קשה שאלת. לדעתי הה"א פסולה לגמרי כי אבדה צורתה, ואי אפשר לתקנה בהוספת דיו, אלא תיקונה ע"י מחיקת הרגל והרי זה עשיית חק תוכות או שלא כסדרן בתפלין ומזוזה. נמצא שלדעתי אין לה תיקון בתפלין ומזוזה.
פשוט שבס"ת אפשר לתקן כל ה"א חוץ משם הוי' ע"י מחיקת כל הרגל לגמרי וכתיבתה מחדש.
אבל אם השאלה שלך היא כך: מאחר שרוב העולם מכשירים ה"א זו, האם אני אסכים עכ"פ לגרור חלק מהרגל כדי להקטינה?
זו שאלה קשה.
כוונתי למה שענית ראשון עכשיו ברור.
השבמחק