פתח שיש לו מזוזת השער מכאן ומזוזת השער מכאן ותקרה מעל
הפתח אבל אין לה משקוף יורד, נראה פשטות דעת הרמב"ם ושו"ע סי' רפז שפטור
ממזוזה, כי אין לה משקוף. אמנם אין מוכרח שמשקוף הנזכר בדבריהם היינו יורד דוקא,
וכל שהתקרה מכסה על הפתח חשוב משקוף.
תקרה שאמרו [חז"ל, רמב"ם, ושו"ע סי'
רפו] היינו תקרת הבית, שצריכה הבית להיות מקורה, ומשקוף שאמרו היינו תקרת הפתח.
וכן דעת רש"י במנחות לג, ריא"ז בשלטי גיבורים בהל' מזוזה, ומאירי יומא
יא ועוד ראשונים. וכ"כ המקדש מעט (רפז ס"ק ח) לפרש לשון הרמב"ם
ושו"ע.
אמנם דעת הנימוקי יוסף בהל' מזוזה דבעי דוקא משקוף
יורד, ואם לאו פטור. ונראה שזה דעת יחיד.
וקבלתי ממורי הרב אברהם צבי הכהן זצ"ל שיש לקבוע
מזוזה בפתח כזה [כסברת המקדש מעט הנ"ל. עיין בשו"ת שבט הלוי חלק ב
סי' קנ, שנראה שאין דעתו כן].
אמנם לא ביאר לי הרב ז"ל האם לקבוע מזוזה בברכה אם
יש בפתח כזה דלת, או דרק נחמיר לקבעה בלי ברכה בין שיש בה דלת בין אין בה דלת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה