שתי שאלות מעניינות שהועלו בפורום באנגלית בימים האחרונים:
א. אם סופר הבא לתקן ספר תורה [שעל פי הדין חייב לקדש כתיבתו "לשם קדושת ס"ת"] בא לתקן שם שנפסל, ואמר לשם קדושת השם, ושכח לומר לשם קדושת ספר תורה, מה דינו?
בהשקפה ראשונה מכיון שלא נתקדש בקדושת ס"ת אין לשם הזה תקנה, כן נראה לי. [אמנם בשו"ת מהרש"ם חלק ד סי' קיא כתב חידוש, שכיון שקדושת השם גדולה מכל הקדושות היא כוללת כולם, ולכן אם קידש לשם קדושת השם ממילא נכלל קדושה פחותה לשם ס"ת בכלל. ולעניות דעתי סברא זו צ"ע גדול, דהם קדושות שונות.]
ב. האם מותר לקבוע מזוזה גלויה בפתח העומד מול צלם עבודה זרה, האם יש לצלם דין כטינוף או ערוה שאסור שהמזוזה תהא גלויה אלא צריך לכסותה, או לא?
נראה לי שעל פי הדין אין איסור משום שהמזוזה קבועה למעלה מי' טפחים והיא קבועה בכותל, על כן חלק רשות לעצמו על פי הדין, כמבואר בסמ"ג המובא בבית יוסף יורה דעה סי' רפו, ושו"ע רבינו סימן מ' סעיף ה.
אבל משום שאסור לבזות את המזוזה, ודאי חובה לכסותה כמו שכתב בשו"ע יו"ד סי' רפו סעיף ה טוב לכסותה מפני הטינוף.
נראה לי שעל פי הדין אין איסור משום שהמזוזה קבועה למעלה מי' טפחים והיא קבועה בכותל, על כן חלק רשות לעצמו על פי הדין, כמבואר בסמ"ג המובא בבית יוסף יורה דעה סי' רפו, ושו"ע רבינו סימן מ' סעיף ה.
אבל משום שאסור לבזות את המזוזה, ודאי חובה לכסותה כמו שכתב בשו"ע יו"ד סי' רפו סעיף ה טוב לכסותה מפני הטינוף.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה