מבואר בשו"ע יו"ד סי' רפט שמקום קביעת המזוזה הוא בשליש
העליון של הפתח, כלומר מתחילת שליש העליון עד טפח מהמשקוף. ונראה דעת הב"י שם
שאם המזוזה מחוץ לשיעורים הללו היא פסולה.
והנה פשוט שהמדובר הוא על קלף המזוזה, דצריך להקפיד שהקלף כולו יהא
בתוך השיעור הזה, אבל בית המזוזה [נרתיק] פשוט שעל פי הדין אינו משנה אם הבית
[נרתיק] בולט מתחת או מעל שיעור זה. ואעפ"כ מסברא נראה שראוי להקפיד גם על
בית המזוזה שתהא דוקא בתוך השיעור, משום מראית העין ושלא יטעו אנשים ללמוד לקבעה
מחוץ לשיעור.
ויש אומרים שדעת האריז"ל להקפיד שיהא תחילת המזוזה [כלומר קצה התחתון]
דוקא מתחיל בתחילת השליש בדיוק. ונראה שאצל חסידי חב"ד אין מקפידים קפידא זו,
אלא העיקר שהמזוזה הוא בתוך כללות שליש העליון של הפתח.
אולם לפי קפידא זו נמצא שהנרתיק בולטת קצת למטה משליש העליון.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה