מצוה לפרסם
פרשיות תפלין היורדות לתוך אויר התיתורא, בין בתפלין של ראש בין בתפלין של יד, הינן פסולות לדעת שו"ע רבינו. גם תפלין הקרויים 'מקשה' כלומר שהעור של התיתורא הוא המשך העור של הקציצה, אסור שהפרשיות ירדו לאויר התיתורא [אפילו לא העליונה], ואם ירדו לתוכו - הדבר כמעט ודאי ופשוט שלדעת שו"ע רבינו התפלין פסולות מן התורה.
הארכתי בזה וביארתי הדבר בפורום באנגלית. הקישור
נכון אבל אני מכיר הרבה סופרים שמקילים אם יש רוב בפנים? יש להם על מה לסמוך?
השבמחקאכן ישנם רבנים שפוסקים להקל בנושא [ראה שו"ת שבט הלוי חלק ג סימן ג שמיקל כפי שאמרת] על סמך דיעות אחרות בפוסקים.
השבמחקאך דעת שו"ע רבינו [סימן לב סעיף נה] הוא כאמור בפנים, ובפשטות דבריו נראה שהוא דין תורה.
שלום וברכה רב משה וינר
השבמחקבשו''ע רבינו לב' עז' מובא לגבי תפירה - תפילין דקות
''ומכל מקום צריך שיהיה עור הבית מתפשט ונכפל בין ב' הכפלים של התיתורא במקום התפירה
כדי שתהיה התפירה גם
בעור המתפשט מהבית (שהוא נחשב מגוף הבית)
ונמצא גוף הבית [עור המתפשט[ תפור בתיתורא ]צד התחתון[ ואם לאו פסול
שהרי הלכה למשה מסיני שתפילין יהיו תפורין- והבתים הם הנקראים תפילין ולא התיתורא''
אולי עור הבית המתפשט מהקציצה [תיתורא עליונה מגוף העור בגסות] נחשב מגוף הבית?
שלום הרב מרדכי,
השבמחקהאם אתה למדת איתי בעבר אני זוכר יהודי אחד מצרפת שהיה דר בנתניה וחזר לצרפת בשם רוח, אך אינני זוכר את שמו הפרטי, בכל אופן שלום וברכה.
די ברור בלשון רבינו שם שהעור המתפשט נחשב מגוף הבית לענין התפירה לבד, אבל לענין להקרא גוף הבית למקום הנחת תפלין לא. והטעם נראה לי משום שאינו מרובע באותו ריבוע של גוף הבית, וממילא אינו כשר להקרא בית לענין מקום הנחת הפרשיות.
מעניין שאת ההלכה הזו "תפלין מרובעות הלל"מ" מביא רבינו שם בהמשך, להוכיח שהתפלין הן הקציצה ולא סגי בריבוע התיתורא.
נכון אני זכיתי ללמוד עם הרב בשנת תשס''א ברמות
מחקאכן דעת רבינו :
השבמחקאסור שהפרשיות ירדו לתוך התיתורא העליונה אפי' 1 ממ הן בתשר והן בתשי
ומה לגבי הקלף שמוסיפין האם חייב להיות בתוך הבית?
ובדיעבד לגבי תפילין סביבנו (חבדניקים) שאכן כן יורדות מעט האם אפשר לסמוך על המקילים ולהציע להם בהמשך להחליף בית או פרשיות יותר קטנות
תודה רבה
הקלף עצמו שיורד אם לא כתוב על זה כלום, לא איכפת לנו. אבל כמעט וזה לא מציאותי, שתמיד אותיות ארוכות מגיעות קרוב לסוף הקלף, אולי יש שם הבדל מרווח משהו.
השבמחקבנוגע לבדיעבד לחסידי חב"ד אינני יודע מה לענות, כי לכאורה פשטות דעת שו"ע רבינו בסי' לב סעיף נה ועוד שזה מן התורה!!