היכן קובעים את המזוזה בפתח שיש בה דלת הזזה [לפי מנהג חב"ד שהולכים בכל החדרים הפנימיים אחר היכר ציר]?
הטעם לילך אחר היכר ציר הוא כי "מקום שציר נראה עמו שם קובעים את המזוזה" (רמב"ם הל' מזוזה פ"ו הלכה יא). כלומר להיכן שייך דלת זו? לחדר א' או לחדר ב'? אזי ממקום קביעת הציר נראה להיכן שייכות הדלת, ושם הוא מקום החיוב לדעת הרמב"ם שמקום שאין בו דלת פטור.
על כן גם בדלת הזזה, יש להתבונן להיכן שייך דלת זה - אם הדלת הוא קבוע ומונח בצד הפנימי הוא שייך לחדר הפנימי, אם כן הכניסה הוא לתוך החדר הפנימי, ויש לקבעה על ימין כניסה לתוך החדר הפנימי. [ציור 1]
ואם הדלת הזזה הוא קבוע ומונח בחדר החיצון אם כן החיוב הוא על הכניסה מהפנימי לחדר החיצון [כלומר היציאה מהפנימי, ויש לקבעה בימין הכניסה לחיצון, שהוא שמאל היוצא לעבר חדר הפנימי. ציור 2].
ואם הדלת הזזה הוא בחלל שבין שני החדרים וא"כ לא ניכר כלל לאיזה חדר הוא שייך, במקרה זה יש לילך אחר דרך ביאה הכללית כלומר מהיכן באים לחדרים הללו, ובדרך כלל הכניסה הוא מהחיצון לפנימי, א"כ זהו דרך ההליכה ודרך החיוב.
על כן גם בדלת הזזה, יש להתבונן להיכן שייך דלת זה - אם הדלת הוא קבוע ומונח בצד הפנימי הוא שייך לחדר הפנימי, אם כן הכניסה הוא לתוך החדר הפנימי, ויש לקבעה על ימין כניסה לתוך החדר הפנימי. [ציור 1]
ואם הדלת הזזה הוא קבוע ומונח בחדר החיצון אם כן החיוב הוא על הכניסה מהפנימי לחדר החיצון [כלומר היציאה מהפנימי, ויש לקבעה בימין הכניסה לחיצון, שהוא שמאל היוצא לעבר חדר הפנימי. ציור 2].
ואם הדלת הזזה הוא בחלל שבין שני החדרים וא"כ לא ניכר כלל לאיזה חדר הוא שייך, במקרה זה יש לילך אחר דרך ביאה הכללית כלומר מהיכן באים לחדרים הללו, ובדרך כלל הכניסה הוא מהחיצון לפנימי, א"כ זהו דרך ההליכה ודרך החיוב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה