יום ראשון, 29 בינואר 2012

זיי"ן עם תג ארוך שמאלה

זיי"ן - יש לה תג ארוך הבולט לצד שמאל.
אין לפסלה משום שיש לה עתה גג כעין דלי"ת, אלא יש לשאול תינוק, וכאשר תינוק יכשיר בקריאתו יש למחוק את התג הבולט שמאלה.

5 תגובות:

  1. למה מה? למה אפשר להכשיר? או למה צריך לשאול תינוק?

    השבמחק
  2. למה אפשר להכשיר?
    אין עובי לאותיות למרות שזה נראה כזיין

    השבמחק
  3. ב"ה, זה מה שקויתי שתשאל!
    לא אומרים "אין עובי לאותיות" בכל מקרה!
    וכי יעלה על הדעת להכשיר דלי"ת זו, בגלל שאין עובי לשיעור גגה. והרי ברור שזו זיי"ן יותר מדלי"ת, ואע"פ שאורך הגג עם אריכות התג אפשר שיש בהם שיעור ראוי לגג הדלי"ת!

    השבמחק
  4. ר' דוד,
    סברת הדעת קדושים שהבאתי בכתבה (אותיות שקו חוסם את חללן מס' 2) נוטה מאוד כסברתך, דהיות שהקו הוא המשך לגג הזיי"ן הרי יש כאן שיעור גג של דלי"ת (ולא היה מקום כלל לשאול תינוק לדעתו), שהרי הוא כתב מפורש כה"ג לענין שתי נוני"ן שנדבקו בדקות שנעשו מ"ם סתומה, ולדעתו נראה שהיא מ"ם כשרה, כי לא איכפת לי שחלק מהגג עבה וחלק דק. ומסברא שהוא הדין לענין הזיי"ן שבשאלה.
    אלא שכתבתי שם שנראה לי עיקר דלא כסברת הדעת קדושים, אלא כסב' המשנת סופרים, וא"כ גם כאן יש להקל.

    וגם אולי אפשר לחלק בין המ"ם [וכן הטי"ת] שעבה מב' צדדיה, והחלק הדק באמצע והרי הוא טפל ומשלים לגג, לסברת הדע"ק, לבין המקרה שלפנינו שהחלק הדק הוא בצד ולא בין חלקים עבים, אפשר דגם דע"ק יודה דאין זה דלי"ת כשר. וא"כ שוב יש כאן שאלה של שינוי צורת האות (גם לסברת הדע"ק) שתלוי בשאלת תינוק.

    השבמחק