יום חמישי, 26 בינואר 2012

בי"ת וכ"ף - מתי הן שאלות תינוק

הרב מנחם סבאג שואל:
סופר אחד פירסם בפורום אחר :
"כך נוהגים היום למעשה לשאול שאלת תינוק -
גם בכף עם פינה למטה
גם אם כף עם פינה למעלה
גם אם הבי"ת למטה ללא עקב
או בי"ת עם פינה למעלה ועגול למטה".

וזה לא נראה לי - רציתי לדעת מה דעת הרב על כך?

תשובה:
כף עם פינה למטה – אם זו זוית חדה של 90 מעלות, נראה דעת רוב האחרונים לפסול ולא מהני שאלת תינוק כלל. אבל אם אינה זוית חדה כזו, אלא זוית כהה ויש לכ"ף גב הבולטת מעבר לזוית משהו, אפשר לשאול תינוק.
הנה תמונה של כ"ף עם זוית כהה, נראה לי שכל תינוק יקראנה כ"ף [בגלל שהזוית מוגבהת מהמושב, וגם גבה העגול כלפי חוץ. ולכן אין צריך לשאול עליה] אבל לפעמים הזוית יותר ישרה ונמוכה מזו ואפשר להגיע לשאלת תינוק.
כף עם פינה למעלה (אבל עגולה כדין למטה) – מפורש בשו"ע רבינו שכשר. ודעת המ"ב להחמיר, עכ"פ אם ברור לעינינו שנראית כ"ף מותר לתקנה לכו"ע.

בי"ת למטה ללא עקב – נראה דעת האחרונים [ראה משנת סופרים במ"ב בשם חתם סופר, מקדש מעט] שכשר, אם היא מרובעת למעלה ולמטה בזויות. אבל יש מקום להסתפק בדעת שו"ע רבינו וכפי שביארתי במאמר בי"ת בלי עקב, שמא העקב מעכב.
לכן אם נראה לנו קצת הסתפקות בצורת האות יש לשאול תינוק, כגון זו ["ולעבדו"].
אבל אם ברור לנו תמונתה שהיא בי"ת, אין צורך כלל לשאול. ובכל אופן צריך לתקן לה עקב, אפילו עקב כלשהו.

בי"ת עם פינה למעלה ועגול למטה – פסול לכל הדעות ולא משנה כלל מה התינוק אומר. ודוקא כאשר הוא עיגול ניכר היטב למטה, אך אם מעוגלת רק קצת וקצת מרובעת ולא ברור, מבואר בשו"ע רבינו שהיא שאלת תינוק.

מצורף כאן צילום מפרשיות מיוחסות שהכפי"ן יש להן זויות כהות, אבל ניכרות היטב ככ"ף בגלל עיגול הגב. ניתן להגדיל על ידי הקשה על התמונה.

3 תגובות:

  1. תודה רבה ורק עכשיו זכור לי אם אני לא טועה שיש 2 סיבות לזה שלמטה זה יותר חמור (ולא לילמוד מזה אלא לאחר שהרב הסכים) 1 כי באות כ' הב''י מזכיר שיהיה עגול למטה ואינו מזכיר על למעלה 2 שבאות ב' רבינו ירוחם כותב שלא יכתוב בעיגול למטה ! אז שוב אנו רואים ב' פעמים דגש על חומה למטה דווקא ולא מוזכר למטה !(מחכה לדעת הרב)

    השבמחק
    תשובות
    1. סליחה: ולא מוזכר למעלה (ולא כמו שכתבתי למטה)

      מחק
  2. בדעת אדמו"ר הזקן הן בבי"ת והן בכ"ף ברור שעיקר ההבדל ביניהם לדינא ולעיכוב הוא דוקא למטה, ולא למעלה.
    מה שכתבת מרבינו ירוחם כן הוא וכתבו בביאור הלכה למשנה ברורה באותיות בי"ת וכ"ף. וזה מתאים לדעת רבינו כאמור.
    אך מה שכתבת מהבית יוסף [באלפא-ביתא שהעתיק מהברוך שאמר]- לא ברור כלול בבית יוסף לא בבי"ת ולא בכ"ף מהו עיקר הזוית בבי"ת ועיקר העיגול בכ"ף אם ישנו דוקא אחד מהם?
    יש בזה פלפול גדול בהבנת דברי הב"י בהבדל בין בי"ת לכ"ף, ממקומות אחרים שכתב באלפא ביתא וכן מדברי הרב אסכנדרי שהעתיק בב"י בנוגע לכ"ף פשוטה.
    אך המסקנה מכל האמור שלא ברור כלל בב"י סברת האלפא ביתא בנידון דידן.

    השבמחק